9 UNESCO sites in Azië die ik heb bezocht zonder het te weten

Er zijn zo van die reizigers, uiteraard met een blog, die er op kicken om zoveel mogelijk lijstjes af te vinken. Een opsomming van alle bezochte landen in 1 jaar tijd, een overzicht van het aantal gereden kilometers met een Volkswagen Kever tussen Parijs en Turkmenistan of het meeste aantal stempels in het paspoort.
Ik kick daar niet op. Ik ben daar zelfs gewoon niet mee bezig. Jongens, ik heb al werk genoeg met gewoon onderweg zijn, alle indrukken te verwerken en er misschien nog iets over te schrijven op de NoMadBelgian blog.

Maar, times they are a changing. Want hoewel ik zelf geen lijstjes-fetisj heb, kunnen jullie er natuurlijk wel één hebben. En omdat ik ook wel eens iets doe voor een ander, zie hier een lijstje van 9 prachtige UNESCO werelderfgoed sites die ik het voorbije jaar bezocht heb zonder het te beseffen en dus zonder ze op een lijstje te noteren:

Laos:

1.   Luang Prabang: een stad bestaande uit tempels en monniken. Zo kan je Luang Prabang het best omschrijven. Niet mijn favoriete plek in Laos, maar ik was erg onder de indruk van de ochtendlijke (5:00am!) processie van de monniken.

Vietnam:

2.   De Imperial Citadel in de hoofdstad Hanoi, dat toch vooral een groot grasveld blijkt te zijn, omdat er zoveel van verwoest is. De vlaggentoren is echter een pronkstuk.

3.   De verboden purperen stad in Hué, waar vroeger (tot amper 60 jaar geleden!) alleen maar de keizer en hoogwaardigheidsbekleders binnen mochten. En waar ik, het plebs, nu werd ontvangen. Echter bijna volledig verwoest tijdens de Vietnam oorlog.

4.   De oude, feeërieke binnenstad van Hoi An, waar op elke foto die je neemt een handgemaakte lampion staat en waar je je laat bepotelen door je persoonlijke kleermaker.

5.   De cham-ruïnes in My Son: minder groot en dus minder spectaculair dan zijn broertje Angkor Wat, maar hier kan je nog foto’s nemen zonder dat er een Duitser opstaat. Mijn persoonlijk hoogtepunt van mijn laatste trip in Vietnam.

Indonesië:

6.   Het Komodo National Park, een -letterlijk- natte droom van heel wat duikers. Ik heb er mijn eerste manta-roggen gezien. 6! Tijdens 1 duik! Op 1 meter afstand! Een prima start van 2013 was dat.

Maleisië:

7.   De oude handelsstad Melaka, waarvan de haven in de 15de eeuw de draaischijf was voor zowat alle kruiden en specerijen in het Oosten. Vandaag is Melaka gekend voor zijn romantische boottochtjes ’s avonds en het feit dat het vol geesten zit van overleden voorouders.

8.   Kinabalu National Park in Borneo. Met de Mount Kinabalu als het, nou ja, hoogtepunt. Amper half zo hoog als de Mount Everest, maar met de hoogst gelegen Via Ferrata ter wereld. Nee dank u. Ik kijk wel naar omhoog vanop de grond.

9.   De handelsstad George Town: vol met oude handelshuizen, honderden eetkraampjes en waar mijn huis met zijn altaar zich bevindt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram